










|
|
Odpradávna koniec jesene a začiatok zimy
bol považovaný za čas, v ktorom nadobúda prevahu zlo nad dobrom. Tomuto
obdobiu sa hovorilo aj „stridžie dni“. Dlhé zimné večery kedysi ľudia
vypĺňali domácimi prácami (páračkami, priadkami...) a popritom i zábavou.
Nebolo nad napínavé príbehy o bosorkách, škodiacich ľuďom aj
zvieratám, nad rozprávkové knihy, ktoré deti milovali.
Je to kniha, po ktorej v súčasnosti naše ratolesti
siahajú menej, hlavne v staršom školskom veku. I preto naša škola privítala
ponuku Karpatskonemeckého spolku, aby sme sa zapojili do nočného tvorivého
čítania, Lesenacht. Boli sme oslovení ako jedna z piatich škôl na Slovensku.
Tento projekt sa snaží o návrat ku knihe. V Nemecku sa koná s veľkým
úspechom už 20 rokov.
18.12. vo večerných hodinách sa začala divoká oslava
čarodejníc. 24 detí nastúpilo s plnou poľnou ( spacákmi, karimatkami,
hygienickými potrebami) a veľkým očakávaním do školy. Veru, nik sa
nevyhováral, že meškali spoje alebo im nezvonil budík.
Stúpali po schodišti osvetlenom len blikajúcimi
sviečkami, až prišli pred zborovňu. Vítal ich plagát a osvetlená lebka.
Miesto dverí visela sieť pavučiny. Zborovňa bola vianočne vyzdobená.
Miestnosti dominovalo dvojkreslo, osvetlené iba nočnou lampou. Zo stropu sa
na deti usmievala čarodejnica a pavúk. Tentoraz za dlhé stoly nezasadli
učitelia, ale deti. Každé dostalo prefotený text príbehu, ktorý sa mal
čítať. Onedlho do kresla zasadla vzácna návšteva z Nemecka, Frau Szalay.
Prečítala deťom príbeh o tom, čo sa prihodilo čarodejnici Zuckerguss. Neskôr
sa rozprúdila debata o bosorkách a čarodejniciach , o ktorých čítali v iných
rozprávkach. Celý rozhovor sa viedol v nemeckom jazyku. Keď sa pani Szalay
s deťmi rozlúčila, nastal čas druhej večere. Na stoloch nechýbali vianočné
štóly, bábovky a iné dobroty, ktoré zabezpečili pedagógovia a rodičia. Po
večeri začala súťaž o najlepšie prečítaný text z príbehu. Najlepších
čitateľov čakala sladká odmena. Nebolo ju však jednoduché získať. Strážila
ju na 2. poschodí kostra s červenou čiapkou. Naše deti nie sú bojazlivé,
a tak kostre ostala prázdna miska.
Noc divokých čarodejníc pokračovala. Žiaci sa rozdelili
do skupín. Každá z nich zhotovila čarodejnicu Zuckerguss ako si ju
predstavovala. Neskôr sa samotné deti zamaskovali a poobliekali za bosorky.
Museli sa predstaviť, povedať čosi o sebe, samozrejme všetko po nemecky. Pri
vyhodnocovaní najlepších nápadov dozeral na spravodlivé hodnotenie sám
kostlivec v bielom talári.
Keď sa blížilo k polnoci, čosi na školskej povale
zarachotilo. Deti počuli o bielom duchovi školy, neverili však, že existuje.
Vybrali sa na povalu za ním. Objavili ho v podkroví, vo veľkej tme. Ešteže
mali baterky. Nik sa ho nezľakol. To skôr duch unikal pred hordou detí,
ktoré ho chceli chytiť a poriadne si naňho posvietiť.
Keď ručičky hodín prekročili 24. hodinu, bol čas ísť
spať. Všetci sa premiestnili do spoločenskej miestnosti, bývalej kaplnky.
Rozložili karimatky, spacie vaky a unavení, ale spokojní, uložili sa k spánku.
Celú noc nad ich snami bdelo šesť obetavých učiteľských čarodejníc.
Noc trvala krátko. O 7,00 bol budíček. Deti neboli
nadšené, ešte by aj spali. V jedálni ich už čakali chutné raňajky. Aby sa „ponocníčkovia“
prebrali k životu, po raňajkách ich čakala ranná vychádzka. Deti zhodnotili
celý projekt, čo sa im najviac páčilo.
Celá akcia nočného tvorivého čítania bola mimoriadne
vydarená.
Vďaka patrí hlavne pani učiteľke Rabelovej, ktorú
projekt oslovil a bola hlavnou režisérkou. Samozrejme, bez pomoci ďalších
pedagógov by si neporadila. Poďakovanie preto patrí aj pani učiteľke
Klimešovej, Mataninovej, Kutakovej, Tahotnej a Mikavej.
Ani jedna neoľutovala, že venovala predvianočný čas,
plný príprav na sviatky, deťom a veľmi zaujímavej akcii. Vďaka patrí aj
rodičom, ktorí sa postarali o občerstvenie a raňajky, tetám kuchárkam, ktoré
ráno navarili chutný čaj. |